Ze spisem treści książki można zapoznać się po kliknięciu w poniższy link: Spis treści
Książka „Współczesny atak na człowieka jako »imago Dei«”, będąca obszerną monografią wieloautorską, poświęcona jest pogłębionej refleksji nad współczesnymi zagrożeniami wobec człowieka jako istoty stworzonej na obraz i podobieństwo Boga, redaktorami publikacji są: Marek Marczewski – redaktor naczelny, Roman Gawrych, Paweł Skrzydlewski.
Pierwszy i drugi rozdział zostały zaplanowane jako zbiór tekstów o charakterze teoretycznym, podejmujących temat istoty człowieka jako »imago Dei« oraz filozoficznych i teologicznych podstaw tej koncepcji. Rozdział trzeci analizuje różne aspekty wychowania człowieka w kontekście jego wewnętrznego obrazu oraz filozoficznych i teologicznych podstaw pedagogiki. Omawiane są między innymi wychowanie w kontekście braku wewnętrznego obrazu, relacje antropologii filozoficznej do pedagogiki, teologiczne spojrzenie na człowieka z niepełnosprawnością oraz praktyczne możliwości wychowania w duchu „Imago Dei” w polskim systemie szkolnym.
Dalsze rozdziały książki można podzielić na część teoretyczną i praktyczną. W rozdziale czwartym zwrócono uwagę na teologiczne i praktyczne aspekty godności ludzkiej. Poruszane tematy obejmują wartość teologiczną godności człowieka, posługę miłosierdzia wobec człowieka jako „Imago Dei”, cierpienie jako obraz Boga w nauczaniu św. Jana Pawła II oraz znaczenie prawdy o człowieku w kontekście życia rodzinnego. Rozdział łączy teoretyczne rozważania z praktycznymi implikacjami dla życia społecznego i duchowego. Rozdział piąty ukazuje możliwości wychowania w duchu chrześcijańskim, wskazując na rolę edukacji i formacji w kształtowaniu człowieka zgodnego z jego godnością.
Ostatni – szósty – rozdział książki podejmuje temat nowych wyzwań stojących przed człowiekiem w obliczu postępu technologicznego, w szczególności roli sztucznej inteligencji w redefiniowaniu pojęcia człowieka jako »imago Dei«. Rozważania te łączą perspektywę filozoficzną i teologiczną, ukazując szanse i zagrożenia związane z dynamicznym rozwojem technologicznym.
Roman Gawrych, dr hab. nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. Specjalizuje się w organizacji i zarządzaniu w oświacie oraz problematyce edukacji wczesnoszkolnej i terapii pedagogicznej. Jest absolwentem Podyplomowego Studium Zarządzania i Marketingu w Oświacie oraz studiów podyplomowych w zakresie menażer badań naukowych i prac rozwojowych. Studia magisterskie ukończył w zakresie pedagogiki specjalnej. Jako nauczyciel pracował na wszystkich etapach edukacji, a także w charakterze konsultanta w placówkach doskonalenia nauczycieli. Od roku 2000 był nauczycielem akademickim różnych uczelni. Od 2001 r. jest także ekspertem wchodzącym w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, wpisanym na listę przez Ministra Edukacji Narodowej. Jest autorem ponad siedemdziesięciu opracowań z zakresu różnych zagadnień współczesnej edukacji, wśród których są między innymi autorskie programy realizowane w różnych placówkach edukacyjnych.
Marek Marczewski, dr hab., teolog i pedagog pastoralny; pracuje na stanowisku profesora w Wyższej Szkole Społeczno-Ekonomicznej w Gdańsku. Redaktor pracy zbiorowej Pedagogika pastoralna (Lublin 2003), autor prac z zakresu teologii małżeństwa i rodziny, inicjacji chrześcijańskiej, pedagogii wiary. Zajmuje się także zagadnieniami związanymi z metodologią pracy naukowej (Proseminarium. Suwałki 1995 razem z J. Jeziorską). Jest autorem wielu haseł w Encyklopedii Katolickiej (Lublin 1973-2014), Leksykonie teologii pastoralnej (Lublin 2006), Słowniku katechetycznym (Warszawa 2007) oraz licznych tekstów w pracach zbiorowych z zakresu katechetyki. Jest autorem książki Pedagogia Nowego Człowieka wobec społeczno-kulturowych wyzwań ponowoczesności (Kraków 2017), Stanowisko wobec dokumentu »Standardy edukacji seksualnej w Europie: Podstawowe zalecenia dla decydentów oraz specjalistów zajmujących się edukacją i zdrowiem« (Ostrołęka 2019), Płciowość i wychowanie człowieka (Gdańsk 2020 razem z Pawłem Skrzydlewskim), a także współredaktorem tomu Pedagogika rodziny. Podejście interdyscyplinarne (Gdańsk 2015) oraz redaktorem naczelnym pracy zbiorowej Pedagogika rodziny. Podejście systemowe (T. 1-3. Gdańsk 2016-2018). Jest także autorem podręczników z zakresu pedagogiki: Teoretyczne podstawy wychowania. Przedłożenie zagadnień (Gdańsk 2018); Pedagogika rodziny. Wykład/Ćwiczenia (Gdańsk 2019). Należy do Towarzystwa Naukowego KUL. Za działalność na rzecz rozwoju szkolnictwa wyższego został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi (1996).
Paweł Skrzydlewski – dr hab. filozofii; rektor i prof. Akademii Zamojskiej. Napisał ponad dwieście pięćdziesiąt publikacji naukowych i popularnonaukowych, wygłosił przeszło sto referatów na konferencjach naukowych. Jest autorem następujących książek: Polityka w cywilizacji łacińskiej. Aktualność nauki Feliksa Konecznego (Lublin 2002); Wolność człowieka w cywilizacji łacińskiej w ujęciu Feliksa Konecznego (Lublin 2013); Antropologiczne i społeczne determinanty prawa. Studium z filozofii prawa (Lublin 2013); Osoba w przestrzeni publicznej. Wybrane zagadnienia z filozofii człowieka i polityki (Kraków 2016); Ontyczne i społeczne podstawy pedagogii rodzinnej. Studium z filozofii wychowania i edukacji. Gdańsk 2018; Płciowość i wychowanie osoby (razem z Markiem Marczewskim). Gdańsk 2020. Jest współpracownikiem i autorem haseł w Powszechnej encyklopedii filozofii (t. 1–10) oraz w Encyklopedii filozofii polskiej (t. 1–2), Encyklopedii Aksjologii Pedagogicznej; należy do Polskiego Towarzystwa Tomasza z Akwinu; L’Association des Amis de la PhilosophieClassique – Paris; Towarzystwa Naukowego KUL; Chełmskiego Towarzystwa Naukowego; współpracuje z Instytutem Edukacji Narodowej w Lublinie oraz Stowarzyszeniem Kultury Chrześcijańskiej im. Ks. Piotra Skargi, Fundacją Polskiej Akademii Nauk w Lublinie. Jest przewodniczącym Rady Naukowej Fundacja Instytutu Kazimierza Wielkiego w Lublinie.